Veebilehtede kasutatavuse näited

 Veebilehtede kasutatavus ja kasutajamugavus on ajas muutunud päris palju. Julgen arvata, et tänapäeval on olukord päris hea ning tase on kõrge. Praegu on enamus veebilehed (vähemalt populaarsemad) hea kasutatavusega ja kergelt õpitavad. Üldised märksõnad on minimalism ja funktsionaalsus mis enamus veebilehtedega kaasas käib. 20 aastat tagasi olid kõige vägevamad veebilehed need, mis olid väga värvilised, liikuvate piltidega, taustamuusikaga jne. See on põhimõtteliselt risti vastupidine tänaste veebilehtedega. Loomulikult on veebilehti, kus on väga palju pandud rõhku visuaalsele poolele, kuid see peab käsikäes käima hea kasutatavusega, kasutaja tahab kiiresti aru saada kus vajalik info on, sest tänapäeva interneti kasutaja on harjunud kiire info saamisega.

Toon näiteks välja ühe positiivse ja ühe negatiivse kasutajakogemusega veebilehed, valin näited mis kuuluvad mõlemad Microsoftile.

Hea näide on Outlook. Olen Outlooki (endine Hotmail) kasutanud sisuliselt sellest hetkest kui kunagi üldse internetti kasutama hakkasin ning sellest ajast on mulle jäänud ka üks peamisi isiklikke emaili kontosid Hotmaili ajastust. Kuna kasutan paralleelselt ka Gmaili, siis minu arvates Outlook toimib oluliselt paremini. Üleüldine pilt on selge ja lihtne, nupud arusaadavad ja kergelt leitavad ning funktsionaalsus samuti väga hea. Emaili välja saatmisel Outlook teavitab näiteks pealkirja puudumisest, lisaks kirja lõpus pakub välja automaatset nime lisamist jms. Kokkuvõttes kogu selle aja kui olen Outlooki kasutanud, siis olen sellega väga rahul olnud just tänu lihtsusele ja selgusele. 

Kehva näitena tooksin välja Microsoft.com. Esialgu sellele lehele minnes midagi nagu negatiivset silma ei paista. Küll aga olen erinevate Microsofti toodete ja teenustega kokku puutunud nii isiklikul kui ka töö tasandil ning segadust on päris palju olnud. Kõigepealt on keeruline konkreetse toote/teenuse infot üles leida, siis omakorda alamlehtedel navigeerida, menüü on kohati segane ja õige info oleks justkui nagu ära peidetud. Microsoft kaitseks peab ütlema, et tõesti neil on väga palju tooteid ja teenuseid ning sellises olukorras on raske ühtset lehekülge teha kus kõik on saadaval, kuid siiski saaks seda oluliselt paremaks teha. Viimane negatiivne kogemus oli näiteks MS Azure registreerimisega. Soovisin lihtsalt isiklikuks tarbeks selle jaoks konto teha, et siis sellega tutvuda. Läbisin pika registreerimise (tuli sisestada kontaktandmed, aadress ning isegi pangakaart), autentisin ennast SMSi teel saabunud koodiga ning lõpuks kui kõik oli tehtud, siis tuli ette teade, et antud teenus pole Eestis saadaval ja ongi kõik. Sel hetkel ajas päris kurjaks, sest seda infot oleks saanud ju varem mulle ette kuvada. Küll aga minu rõõmuks mu konto ikkagi toimis ja sain ilusti sisse logida, kuid ka see pole just parim näide heast funktsionaalsusest. Tean, et sarnaseid segaseid juhtumeid on olnud ka paljudel teistel.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Kuidas saada häkkeriks?

Andmeturve tehnoloogiaajastul

Legendaarsed juhid IT-s